Jak hamować silnikiem?

Hamowanie silnikiem jest elementem techniki jazdy pozwalającym poczynić pewne oszczędności związane z obniżeniem zużycia paliwa, a w niektórych sytuacjach mającym wyraźny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas hamowania silnikiem silnik nie zużywa ani kropli paliwa, w odróżnieniu od jazdy „na luzie”, dodatkowo samochód zwalnia bez obciążania hamulców, co może mieć niebagatelne znaczenie podczas jazdy w górach, a ściślej na odcinkach długich zjazdów. Aby prawidłowo hamować silnikiem musisz postępować według poniższej recepty:
1
Poznać swój samochód oraz nauczyć się korzystać z obrotomierza. Jest to o tyle ważna cecha, że silnik każdego samochodu najlepiej zachowuje się w ściśle określonym zakresie prędkości obrotowej. Ogólnie można przyjąć, że dla silnika benzynowego będzie to zakres od 2000 do 4500 obrotów/minutę, dla diesla od 1500 do 3500 obrotów/minutę, jednak Twój samochód może mieć ten zakres szerszy lub węższy. Wystarczy wsłuchać się w dźwięk podczas hamowania silnikiem – nagłe pojawienie się nietypowych odgłosów, np. basowego buczenia oznacza konieczność zmiany biegu na niższy.
2
Technika hamowania silnikiem jest banalnie prosta. Po prostu zamiast dojeżdżać ze stałą prędkością do miejsca zatrzymania i pod sam koniec hamować hamulcem nożnym, zdejmij nogę z gazu na kilkadziesiąt metrów wcześniej, ale nie wyrzucaj biegu na luz.
Reklama
3
Gdy obroty silnika zaczną zbliżać się do 2000 (lub 1500 dla diesla), zmień bieg na niższy, bez dotykania gazu. Obroty silnika jak pewnie zauważysz, wyraźnie wzrosną.
4
Postępuj tak, aż do momentu, w którym konieczne będzie zatrzymanie samochodu, wtedy użyj hamulca nożnego.
5
Powyższe punkty dotyczyły jazdy miejskiej po płaskiej drodze. W terenie górzystym zasada jest zbliżona, jednak hamowanie silnikiem nie służy do zatrzymania samochodu, ale do utrzymania stałej prędkości podczas zjazdu, bez konieczności ciągłego stosowania hamulca nożnego – co może spowodować spalenie klocków hamulcowych i/lub zagotowanie płynu hamulcowego, a w efekcie brak możliwości zahamowania pojazdu w momencie wystąpienia niebezpieczeństwa.
6
Podczas zjazdu ze wzniesienia zmień bieg na niższy i zdejmij nogę z gazu. Obserwuj prędkościomierz – jeśli prędkość utrzymuje się na stałym poziomie, wybrałeś idealne przełożenie.
7
Jeśli prędkość wzrasta – zmień bieg na niższy, jeśli maleje, wrzuć wyższy bieg.
8
Nie daj się zwieść pokusie jazdy na najniższych możliwych obrotach silnika – nowoczesne samochody wyposażone są w układ podtrzymania pracy silnika, jeśli jego obroty spadną poniżej 1200-1500 na minutę, co oznacza, że przy tych obrotach zaczyna on zużywać pewne ilości paliwa, nawet podczas hamowania silnikiem.

Komentarze

OzOn
12:41 28.03.2012
Dobry komentarz! 9574
loozak nie masz racji i to nie są bzdury. jak trzymasz nogę na gazie to silnikiem obracasz koła zaś jak leci auto z górki i nie trzymasz nogi na gazie i jest na biegu to koła obracaja silnikiem. Więc silnikowi nie jest potrzebne paliwo. Troche logicznego myślenia chłopie.
HCD
15:03 07.09.2014
Dobry komentarz! 6946
Śmiać mi się z was chce, jak hamujemy silnikiem to samochód dostaje niemalże tyle paliwa ile dostaje na biegu jałowym, dawka paliwa w dużej mierze zależy od położenia pedału gazu więc jeśli chcecie mieć prawdziwe ekonomiczne hamowanie silnikiem to go najlepiej zgaście, wtedy wam nie spali nic paliwa;]
mniecio
Dobry komentarz! 6385
Najfajniejsze przy tym jest to:
"Podczas hamowania silnikiem silnik nie zużywa ani kropli paliwa...":)
Więc może jeszcze produkuje paliwo i nalewa do baku ?
Adam69
Dobry komentarz! 3476
@HCD @mniecio

Jak nie macie pojęcia o czym piszesz to się nie odzywaj. Po co się ośmieszać? Podczas hamowania silnikiem dopływ paliwa jest odcięty całkowicie. Nawet stary Polonez na gaźniku miał coś co się nazywało ZHS, zawór hamowania silnikiem zamykający dopływ benzyny do dyszy.
ramzes
22:57 12.06.2013
Dobry komentarz! 8496
panowie zdecydujcie sie...
Andrzej72
23:01 12.05.2013
Dobry komentarz! 8515
loozak chyba jesteś za bardzo wyluzowany. Jak silnik może mniej spalać na luzie?? he he dla mnie to jest śmieszne i dla wielu innych ludzi też. Dla tego po twoim poście przestali dodawać komentarzy bo twój komentarz jest bez komentarza, Podczas hamowania silnikiem silnik w ogóle nic nie spala a na luzie spala i to do 1,5 do 2l/100km. Jak masz komputer w samochodzie to sobie przetestuj i zobacz. Dodam od siebie aby dobrze hamować silnikiem potrzebna jest praktyka i umiejętność. Po prostu trzeba wyczuć silnik,
123
19:47 04.10.2012
Dobry komentarz! 9052
Gdy obroty silnika zaczną zbliżać się do 2000 (lub 1500 dla diesla), zmień bieg na niższy, bez dotykania gazu. Obroty silnika jak pewnie zauważysz, wyraźnie wzrosną. tak i sprzęgło poszło sie jeb.aaać, podbijanie obrotów jest obowiązkowe
hahaha
Dobry komentarz! 8492
co ty tam wiesz o mechanice ;] widocznie nic
Inżynier mechanik
Dobry komentarz! 8077
Gosc 123 dobrze zauważył. Z każdą zmianą biegów trzeba synchronizować sprzęgło. Gdy redukujemy to przegazówka a gdy zmieniamy na większe to odpowiednio zmieszamy dawkowanie paliwa. Bez tego sprzęgło się szybko zużywa i przy redukcji z 6 na np. 2 możemy je rozj*bać!!! Wiem to z doświadczenia.
gość
11:21 08.07.2012
Dobry komentarz! 9020
nawet o tym nie wiedziałam, ale są to bardzo przydatne informacje.
sarin
00:27 26.06.2012
Dobry komentarz! 9097
Wszystkie silniki z wtryskiem palą na biegu jałowym ("luzie") więcej niż podczas hamowania silnikiem, w przypadku którego zostaje całkowicie odcięty dopływ paliwa, aż do momentu uzyskania obrotów minimalnych do utrzymania pracy silnika. W przypadku jazdy na luzie minimalna dawka paliwa do podtrzymania pracy silnika jest dozowana cały czas. Nie trzeba wierzyć na słowo, wystarczy poszukać.
witek
Dobry komentarz! 6370
"...podczas hamowania silnikiem, w przypadku którego zostaje całkowicie odcięty dopływ paliwa, aż do momentu uzyskania obrotów minimalnych do utrzymania pracy silnika" :)
Nie używaj słów, których nie rozumiesz.
uczon
17:17 12.03.2012
Dobry komentarz! 9296
Podaj jakieś źródło.
loozak
14:59 29.11.2011
Dobry komentarz! 9266
co to za bzdury ze silnik nie spala paliwa jak sie hamuje silnikiem? na luzie zawsze spali mniej niz podczas jazdy na biegu!!!
XZa
Dobry komentarz! 8496
Nie prawda. Hamując silnikiem to koła napędzają wał, paliwo jest zbędne do podtrzymania pracy silnika

Twój komentarz