czyli Jak To Zrobić?

Zobacz też

Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Każda skrzynia automatyczna, niezależnie od tego, czy będzie to wiekowa klasyczna skrzynia hydrauliczna ze sterowaniem mechanicznym, nowocześniejsza sterowana elektronicznie, nowoczesna dwusprzęgłowa (np. DSG lub DCCT), czy też skrzynia bezstopniowa, wymaga od użytkownika znajomości kilku prostych zasad, które pozwolą z jednej strony na wygodne, bezstresowe użytkowanie samochodu z takową skrzynią, a z drugiej na uniknięcie awarii, które w przypadku automatów są z reguły bardzo kosztowną sprawą. Pora więc przybliżyć reguły eksploatacji automatycznej skrzyni biegów.

1
Pierwsza i podstawowa sprawa - skoro skrzynia w Twoim samochodzie nosi nazwę automatycznej, to pozwól jej pracować w trybie automatycznym. Pozbądź się odruchu ciągłego sięgania do drążka i przełączania trybów pracy. Do normalnej jazdy używaj wyłącznie trybu D, jeśli zatrzymujesz się na światłach lub stoisz w korku, nie przełączaj biegu na tryb N - użyj hamulca nożnego lub ręcznego, aby trzymać samochód w miejscu, ale w trybie do jazdy, czyli D.
2
Jeśli parkujesz samochód, przestrzegaj następującej procedury - zatrzymaj samochód, zaciągnij hamulec ręczny, zwolnij nożny, przełącz skrzynię na tryb P i następnie wyłącz silnik. Tryb P oznacza zablokowanie skrzyni za pomocą specjalnej zapadki, jeśli użyjesz P bez hamulca ręcznego (zwłaszcza na wzniesieniu), samochód "oprze" się o wspomnianą zapadkę, co spowoduje niepotrzebne naprężenia w skrzyni. Wcześniejsze zaciągnięcie hamulca ręcznego ustabilizuje samochód i pozwoli przedłużyć żywotność skrzyni.
3
Nigdy nie wciskaj pedału gazu mając skrzynię w trybie P lub N, jak również nigdy nie wrzucaj trybu N podczas jazdy lub mając wciśnięty pedał gazu. Postaraj się zupełnie zrezygnować z używania tego trybu, bowiem N tak naprawdę służy wyłącznie do holowania pojazdu przez inny. Ogólnie wszelkie przełączania trybów pracy skrzyni wykonuj delikatnie i powoli, wszelkie nagłe szarpnięcia drążkiem wpływają negatywnie na trwałość skrzyni.
4
Jeśli udajesz się w góry lub ciągniesz przyczepę, zapoznaj się z trybami oznaczonymi cyframi 1, 2, 3, 4 (ich liczba zależna jest od konkretnego modelu skrzyni, niektóre ich w ogóle nie mają). W skrócie wybór trybu o określonym numerze powoduje zablokowanie wszystkich wyższych biegów - umożliwia to np. uniknięcie ciągłego przełączania pomiędzy biegami 3 i 4 podczas długiego podjazdu na szczyt (zablokuj na 3) lub konieczności hamowania pedałem hamulca przy długim, stromym zjeździe (zablokuj na 3 lub na 2 i korzystaj z możliwości hamowania silnikiem).
5
Unikaj ostrej jazdy zaraz po uruchomieniu zimnego silnika. Rozpocznij jazdę w delikatnym stylu pozwalając skrzyni na osiągnięcie właściwej temperatury pracy oraz prawidłowe rozprowadzenie oleju hydraulicznego, dopiero po jej rozgrzaniu możesz do woli korzystać z parametrów silnika. Pamiętaj jednak, że wszystkie bez wyjątku skrzynie automatyczne, niezależnie od marketingowych sloganów producentów, nie lubią dynamicznej, sportowej jazdy.
Data ostatniej modyfikacji: 13.05.2012 09:31:06

Komentarze

lukasusik 06:01 19.08.2012
Dobry komentarz! 2258
drogi zbysiu

nigdy nie holuj automatu !!!!!
laweta 300zł naprawa 9tysięcy
Odpowiedz
Podpis Anuluj
Przepisz wspak ciąg seszc
Zbysiu 19:56 12.05.2012
Dobry komentarz! 2328
Ten kto to napisał nigdy nie miał styczności z automatem, pełno tu błędów.

<<>>
W automacie by zmienić z D na P trzeba najpierw wcisnąć hamulec czyli zatrzymujesz się, z D zmieniasz na P zaciągasz ręczny, puszczasz hamulec i gasisz silnik.

<<>>
Jeśli stoisz i masz P to nie wolno trzymać auta na ręcznym tylko na hamulcu po wciśnięcia hamulca skrzynia częściowo się rozłącz a na ręcznym nie i w ten sposób się niszczy

<<>>
Jeśli skrzynia jest w trybie pracy P lub N to w tym momencie jest ona rozłączona z silnikiem czyli obroty ani moc nie jest na nią przekazywana. Wciskanie gazu jej nie uszkodzi.

<<>>
N jest jak luz w manualu służy to np. do holowania auta nie jakiegoś łagodnego przełączania.

R to nie postój tylko wsteczny.

Odpowiedz
gość 11:37 04.08.2013
Dobry komentarz! 893
Piszesz tak, jakbyś sam nigdy automatem nie jeździł.
Układ hamulcowy nie jest połączony ze skrzynią w żaden sposób, więc nie ma różnicy, czy samochód stoi na hamulcu nożnym, czy ręcznym. Ważne, że stoi. Skrzynia NIGDY nie jest ze skrzynią automatyczną całkowicie rozłączona. Nie wierzysz? Zatrzymaj auto, wrzuć N i wdepnij gaz do dechy. Potrzymaj kilkanaście sekund i szukaj nowej skrzyni.
N nie służy do holowania, bo automatów się nie holuje - maks to kilka kilometrów.

Ogólnie artykuł jest dobrze napisany, krótko i treściwie.
Mechanik 21:57 28.10.2013
Dobry komentarz! 654
Słyszałeś kiedyś coś o systemie start/stop(?), poza tym elektronika rozsprzęgla skrzynie biegów po wciśnięciu hamulca w każdym trybie 1,2,3,4,P,S,R (w N nie musi), dlatego można dawać gazu ile wlezie na P i N bo skrzynia jest rozsprzęglona.
249 osób które przekonałeś-
Podpis Anuluj
Przepisz wspak ciąg seszc

Twój komentarz

Podpis
Przepisz wspak ciąg seszc