Unieruchomiony samochód z rozładowanym akumulatorem to dość częsty widok, szczególnie w zimowe dni. Z tego poradnika dowiesz się, jak samodzielnie poradzić sobie z takim problemem.
1
Odłącz akumulator od instalacji elektrycznej samochodu zaczynając najpierw od bieguna ujemnego, następnie dodatniego.
2
Zdejmij pokrywę ochronną lub wykręć korki uszczelniające cele akumulatora. W niektórych modelach dostęp do wnętrza cel może nie być możliwy.
3
Sprawdź wizualnie poziom elektrolitu – powinien być równy we wszystkich celach. Jeśli któraś ma wyraźnie niższy poziom płynu, uzupełnij go wodą destylowaną (pamiętaj – woda zwykła spowoduje uszkodzenie akumulatora). Jeśli w celach widać płyty ołowiane, również uzupełnij poziom elektrolitu wodą destylowaną, tak by zakryć wszystkie płyty.
4
Oczyść zaciski akumulatora papierem ściernym.
5
Podłącz zaciski prostownika do akumulatora, zwracając szczególną uwagę na połączenie zacisku ujemnego z ujemnym biegunem akumulatora, a dodatniego z dodatnim. Połączenie odwrotne spowoduje nieodwracalne uszkodzenie akumulatora.
6
Odczytaj z akumulatora jego pojemność (np. 45 Ah, 60 Ah, 74 Ah itp.)
7
Maksymalny prąd ładowania wynosi ¼ pojemności akumulatora, ale dla bezpieczeństwa wybierz na prostowniku wartość odpowiadającą 1/10 pojemności, np. 6 A dla akumulatora 60 Ah. Zbyt niskie natężenie prądu ładowania nie jest szkodliwe, natomiast zbyt wysoka wartość może doprowadzić do przeładowania akumulatora, a tym samym skrócenia jego żywotności.
8
Włącz prostownik i pozostaw całość na kilka godzin. Zaraz po włączeniu na wskaźnku prostownika powinna pojawić się wartość zbliżona do ustawionego natężenia prądu ładowania, z biegiem czasu będzie maleć – jest to zupełnie normalne zjawisko.
9
Gdy wskazanie prostownika spadnie do zera, akumulator jest naładowany.
10
Wyłącz prostownik, odłącz jego zaciski.
11
Obserwuj elektrolit wewnątrz akumulatora – może być widoczne silne gazowanie. Odczekaj więc aż zjawisko to ustąpi, dopiero wtedy możesz wkręcić korki w cele lub założyć pokrywę ochronną.
12
Jeśli dysponujesz woltomierzem, możesz zmierzyć wartość napięcia pomiędzy biegunami. Wartość pomiędzy 12.65 V a 12.80 V wskazuje na całkowite naładowanie akumulatora.
Data ostatniej modyfikacji: 26.07.2011 18:55:22
Komentarze