Jak naładować akumulator samochodowy?

Unieruchomiony samochód z rozładowanym akumulatorem to dość częsty widok, szczególnie w zimowe dni. Z tego poradnika dowiesz się, jak samodzielnie poradzić sobie z takim problemem.

Co będzie potrzebne?

• Prostownik samochodowy 12V

oraz opcjonalnie:
• Woda destylowana
• Papier ścierny
• Woltomierz
1
Odłącz akumulator od instalacji elektrycznej samochodu zaczynając najpierw od bieguna ujemnego, następnie dodatniego.
2
Zdejmij pokrywę ochronną lub wykręć korki uszczelniające cele akumulatora. W niektórych modelach dostęp do wnętrza cel może nie być możliwy.
Reklama
3
Sprawdź wizualnie poziom elektrolitu – powinien być równy we wszystkich celach. Jeśli któraś ma wyraźnie niższy poziom płynu, uzupełnij go wodą destylowaną (pamiętaj – woda zwykła spowoduje uszkodzenie akumulatora). Jeśli w celach widać płyty ołowiane, również uzupełnij poziom elektrolitu wodą destylowaną, tak by zakryć wszystkie płyty.
4
Oczyść zaciski akumulatora papierem ściernym.
5
Podłącz zaciski prostownika do akumulatora, zwracając szczególną uwagę na połączenie zacisku ujemnego z ujemnym biegunem akumulatora, a dodatniego z dodatnim. Połączenie odwrotne spowoduje nieodwracalne uszkodzenie akumulatora.
6
Odczytaj z akumulatora jego pojemność (np. 45 Ah, 60 Ah, 74 Ah itp.)
7
Maksymalny prąd ładowania wynosi ¼ pojemności akumulatora, ale dla bezpieczeństwa wybierz na prostowniku wartość odpowiadającą 1/10 pojemności, np. 6 A dla akumulatora 60 Ah. Zbyt niskie natężenie prądu ładowania nie jest szkodliwe, natomiast zbyt wysoka wartość może doprowadzić do przeładowania akumulatora, a tym samym skrócenia jego żywotności.
8
Włącz prostownik i pozostaw całość na kilka godzin. Zaraz po włączeniu na wskaźnku prostownika powinna pojawić się wartość zbliżona do ustawionego natężenia prądu ładowania, z biegiem czasu będzie maleć – jest to zupełnie normalne zjawisko.
9
Gdy wskazanie prostownika spadnie do zera, akumulator jest naładowany.
10
Wyłącz prostownik, odłącz jego zaciski.
11
Obserwuj elektrolit wewnątrz akumulatora – może być widoczne silne gazowanie. Odczekaj więc aż zjawisko to ustąpi, dopiero wtedy możesz wkręcić korki w cele lub założyć pokrywę ochronną.
12
Jeśli dysponujesz woltomierzem, możesz zmierzyć wartość napięcia pomiędzy biegunami. Wartość pomiędzy 12.65 V a 12.80 V wskazuje na całkowite naładowanie akumulatora.

Komentarze

Jarek
19:03 13.10.2016
Dobry komentarz! 3812
Nie dziaduj kup nowy!
Miki
21:32 23.02.2014
Dobry komentarz! 8100
Jak może wskaźnik na prostowniku spaść do zera?Bo mi się to nigdy nie udało :)
Prof
18:09 26.01.2013
Dobry komentarz! 9239
Gdybyś miał napięcie poniżej 11V to już by się nie opłacało. Ja miałem kiedyś 0,7V co wydaje się nieprawdopodobne ale po naładowaniu jeszcze dawał rady :)
Agnieszka
15:15 14.01.2013
Dobry komentarz! 9153
Wiele już przeczytałam na temat ładowania akumulatorów, ale w samochodzie z komputerem nigdzie jasno nie podano czy odłączać klemy od zasilania auta, czy ładować przez dopięcie prostownika do tychże punktów. Wielu piszących stosuje swoisty żargon, który dla zwykłego amatora jest mało zrozumiały i wychodzi to na popisywanie się wiedzą w wąskim gronie - a przecież nie o to chodzi na tym forum. Nowe samochody prawie wszystkie posiadają już dość dobrze rozbudowaną elektronikę, więc jest to temat bardziej złożony. Starsze modele "podładować" to żaden problem bo można wyjąć ten nieszczęsny kloc i ładować w ciepełku - a co gdy wyjęcie akumulatora grozi zaburzeniami w działaniu komputera sterującego wieloma urządzeniami? Prosiłabym gorąco o wyjaśnienia: o co w tym wszystkim chodzi - prawdziwych fachowców, za co serdecznie dziękuję.
odp
11:28 26.10.2012
Dobry komentarz! 9153
przy takiej temperaturze nie naładujesz akumulatora
Surender
08:50 20.05.2012
Dobry komentarz! 9184
Dziś rano przychodzę do auta nie zpalaił -16 na termometrze. Akumulator napięcie 11,8 podłączyłem do ładowania. Czy coś z niego będzie? Czy szukać nowego? W realu widziałem w promocji 45Ah za 149 pln moze nie oplaca sie ratowac starego?

Twój komentarz