Jak sprawdzić stan układu wydechowego?

Awarie układu wydechowego mogą objawiać się w dwojaki sposób - pierwszy z nich od razu wskazuje na problemy z wydechem z racji nietypowych odgłosów podczas jazdy lub wręcz nienaturalnie głośnego ryku silnika. Drugi z kolei rodzaj uszkodzeń układu jest trudny do wykrycia przez przeciętnego użytkownika samochodu z uwagi na brak łatwo zauważalnych objawów. Niezależnie od tego, jaki rodzaj awarii dotknął układ wydechowy w naszym samochodzie, wpłynie ona negatywnie na osiągi auta, spowoduje wzrost spalania, w niektórych przypadkach może również spowodować zakłócenia pracy silnika. Sprawdź więc stan swojego wydechu według poniższych kroków:

Co będzie potrzebne?

- gruba szmata
- opcjonalnie manometr z długim wężykiem
1
Zatkaj wylot rury wydechowej, np. przy pomocy grubej szmaty. Wepchnij ją na całą długość odcinka wylotowego tłumika końcowego (pamiętając jednak o tym, żeby później łatwo dała się ona wyjąć!). Następnie spróbuj uruchomić silnik. Szczelny układ wydechowy z niedrożnym wylotem powinien uniemożliwić uruchomienie silnika, jeśli jednak udało Ci się to bez żadnych problemów, to układ wydechowy w Twoim samochodzie jest nieszczelny. Spróbuj schylić się i zajrzeć pod spód auta - możliwe, że uda Ci się zlokalizować miejsce nieszczelności oraz ocenić wzrokowo ogólny stan układu wydechowego. Zwróć przy okazji uwagę na stan wszelkiego rodzaju obejm i gumowych wieszaków - jeśli są one sprawne, wydech nie będzie się obijał o nadwozie i powodował buczenia, brzęczenia i innych irytujących odgłosów.
2
Jeśli układ wydechowy jest szczelny, pora skontrolować stan katalizatora. Na własną rękę można ocenić jedynie stan zewnętrzny katalizatora, wszelkie mocne wgniecenia lub ślady po uderzeniach mogą spowodować pęknięcie ceramicznego wkładu i konieczność wymiany katalizatora na nowy. Skuteczność działania obecnego można zbadać jedynie mierząc skład spalin, np. w stacji kontroli pojazdów - jeśli zawartość tlenku węgla w spalinach przekracza 1%, to z pewnością katalizator jest zużyty i nadaje się tylko do wymiany. Sprawny wkład katalizujący obniża zawartość tlenku węgla w spalinach do poziomu 0.05% lub nawet niższego.
Reklama
3
Ostatnim krokiem jest zmierzenie ciśnienia panującego w wydechu, celem wykrycia potencjalnej niedrożności (zatkany katalizator, wypalone wnętrze tłumika blokujące swobodny przepływ spalin itp.). Należy w tym celu przed ostatnim tłumikiem wywiercić w rurze wydechowej niewielką dziurkę i wkręcić w nią końcówkę przenośnego manometru. Następnie podczas pracy silnika przy obciążeniu (przyśpieszaj na drugim biegu od około 2000 obrotów do końca skali) odczytaj maksymalne wskazania miernika. Jeśli odczytana wartość przekracza 0.3 bar/atm lub 4.35 psi, to wydech Twojego samochodu nie jest w pełni drożny. Po dokonaniu odczytu musisz zaślepić otworek w rurze, np. poprzez nit jednostronny lub zwykłą śrubę.

Komentarze

AUTOMECHANIKA BOBON
09:57 02.12.2012
Dobry komentarz! 10615
wiercic dziurki tyle lat je wymieniam i naprawiam i nigdy tego nie słyszałem HAHA dobre...
uzytkownik
22:54 13.05.2012
Dobry komentarz! 10572
wiercic dziurki w wydechu to moze tylko idiota robic!!!!
mech
01:24 27.03.2012
Dobry komentarz! 11228
bzdura!!!
Tosti
20:03 27.05.2017
Dobry komentarz! 2508
DZIURKI w wydechu??!! Ale fachowcy ;-) A od czego są manometry wkręcane w miejsce sondy???
Cab
20:55 26.12.2016
Dobry komentarz! 3424
Wielcy mechanicy, kiedy napiszecie jakiś artykuł,żeby można się i do was poprzyczepiać ? Dodatkowo to jak się robi, a jak się powinno książkowo robić to nie to samo.

Twój komentarz