Hamowanie silnikiem jest elementem techniki jazdy pozwalającym poczynić pewne oszczędności związane z obniżeniem zużycia paliwa, a w niektórych sytuacjach mającym wyraźny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Podczas hamowania silnikiem silnik nie zużywa ani kropli paliwa, w odróżnieniu od jazdy „na luzie”, dodatkowo samochód zwalnia bez obciążania hamulców, co może mieć niebagatelne znaczenie podczas jazdy w górach, a ściślej na odcinkach długich zjazdów. Aby prawidłowo hamować silnikiem musisz postępować według poniższej recepty:
1
Poznać swój samochód oraz nauczyć się korzystać z obrotomierza. Jest to o tyle ważna cecha, że silnik każdego samochodu najlepiej zachowuje się w ściśle określonym zakresie prędkości obrotowej. Ogólnie można przyjąć, że dla silnika benzynowego będzie to zakres od 2000 do 4500 obrotów/minutę, dla diesla od 1500 do 3500 obrotów/minutę, jednak Twój samochód może mieć ten zakres szerszy lub węższy. Wystarczy wsłuchać się w dźwięk podczas hamowania silnikiem – nagłe pojawienie się nietypowych odgłosów, np. basowego buczenia oznacza konieczność zmiany biegu na niższy.
2
Technika hamowania silnikiem jest banalnie prosta. Po prostu zamiast dojeżdżać ze stałą prędkością do miejsca zatrzymania i pod sam koniec hamować hamulcem nożnym, zdejmij nogę z gazu na kilkadziesiąt metrów wcześniej, ale nie wyrzucaj biegu na luz.
3
Gdy obroty silnika zaczną zbliżać się do 2000 (lub 1500 dla diesla), zmień bieg na niższy, bez dotykania gazu. Obroty silnika jak pewnie zauważysz, wyraźnie wzrosną.
4
Postępuj tak, aż do momentu, w którym konieczne będzie zatrzymanie samochodu, wtedy użyj hamulca nożnego.
5
Powyższe punkty dotyczyły jazdy miejskiej po płaskiej drodze. W terenie górzystym zasada jest zbliżona, jednak hamowanie silnikiem nie służy do zatrzymania samochodu, ale do utrzymania stałej prędkości podczas zjazdu, bez konieczności ciągłego stosowania hamulca nożnego – co może spowodować spalenie klocków hamulcowych i/lub zagotowanie płynu hamulcowego, a w efekcie brak możliwości zahamowania pojazdu w momencie wystąpienia niebezpieczeństwa.
6
Podczas zjazdu ze wzniesienia zmień bieg na niższy i zdejmij nogę z gazu. Obserwuj prędkościomierz – jeśli prędkość utrzymuje się na stałym poziomie, wybrałeś idealne przełożenie.
7
Jeśli prędkość wzrasta – zmień bieg na niższy, jeśli maleje, wrzuć wyższy bieg.
8
Nie daj się zwieść pokusie jazdy na najniższych możliwych obrotach silnika – nowoczesne samochody wyposażone są w układ podtrzymania pracy silnika, jeśli jego obroty spadną poniżej 1200-1500 na minutę, co oznacza, że przy tych obrotach zaczyna on zużywać pewne ilości paliwa, nawet podczas hamowania silnikiem.
Data ostatniej modyfikacji: 26.07.2011 18:55:12
Komentarze
"Podczas hamowania silnikiem silnik nie zużywa ani kropli paliwa...":)
Więc może jeszcze produkuje paliwo i nalewa do baku ?
Jak nie macie pojęcia o czym piszesz to się nie odzywaj. Po co się ośmieszać? Podczas hamowania silnikiem dopływ paliwa jest odcięty całkowicie. Nawet stary Polonez na gaźniku miał coś co się nazywało ZHS, zawór hamowania silnikiem zamykający dopływ benzyny do dyszy.
Nie używaj słów, których nie rozumiesz.