Jak jeździć z automatyczną skrzynią biegów?

Każda skrzynia automatyczna, niezależnie od tego, czy będzie to wiekowa klasyczna skrzynia hydrauliczna ze sterowaniem mechanicznym, nowocześniejsza sterowana elektronicznie, nowoczesna dwusprzęgłowa (np. DSG lub DCCT), czy też skrzynia bezstopniowa, wymaga od użytkownika znajomości kilku prostych zasad, które pozwolą z jednej strony na wygodne, bezstresowe użytkowanie samochodu z takową skrzynią, a z drugiej na uniknięcie awarii, które w przypadku automatów są z reguły bardzo kosztowną sprawą. Pora więc przybliżyć reguły eksploatacji automatycznej skrzyni biegów.
1
Pierwsza i podstawowa sprawa - skoro skrzynia w Twoim samochodzie nosi nazwę automatycznej, to pozwól jej pracować w trybie automatycznym. Pozbądź się odruchu ciągłego sięgania do drążka i przełączania trybów pracy. Do normalnej jazdy używaj wyłącznie trybu D, jeśli zatrzymujesz się na światłach lub stoisz w korku, nie przełączaj biegu na tryb N - użyj hamulca nożnego lub ręcznego, aby trzymać samochód w miejscu, ale w trybie do jazdy, czyli D.
2
Jeśli parkujesz samochód, przestrzegaj następującej procedury - zatrzymaj samochód, zaciągnij hamulec ręczny, zwolnij nożny, przełącz skrzynię na tryb P i następnie wyłącz silnik. Tryb P oznacza zablokowanie skrzyni za pomocą specjalnej zapadki, jeśli użyjesz P bez hamulca ręcznego (zwłaszcza na wzniesieniu), samochód "oprze" się o wspomnianą zapadkę, co spowoduje niepotrzebne naprężenia w skrzyni. Wcześniejsze zaciągnięcie hamulca ręcznego ustabilizuje samochód i pozwoli przedłużyć żywotność skrzyni.
Reklama
3
Nigdy nie wciskaj pedału gazu mając skrzynię w trybie P lub N, jak również nigdy nie wrzucaj trybu N podczas jazdy lub mając wciśnięty pedał gazu. Postaraj się zupełnie zrezygnować z używania tego trybu, bowiem N tak naprawdę służy wyłącznie do holowania pojazdu przez inny. Ogólnie wszelkie przełączania trybów pracy skrzyni wykonuj delikatnie i powoli, wszelkie nagłe szarpnięcia drążkiem wpływają negatywnie na trwałość skrzyni.
4
Jeśli udajesz się w góry lub ciągniesz przyczepę, zapoznaj się z trybami oznaczonymi cyframi 1, 2, 3, 4 (ich liczba zależna jest od konkretnego modelu skrzyni, niektóre ich w ogóle nie mają). W skrócie wybór trybu o określonym numerze powoduje zablokowanie wszystkich wyższych biegów - umożliwia to np. uniknięcie ciągłego przełączania pomiędzy biegami 3 i 4 podczas długiego podjazdu na szczyt (zablokuj na 3) lub konieczności hamowania pedałem hamulca przy długim, stromym zjeździe (zablokuj na 3 lub na 2 i korzystaj z możliwości hamowania silnikiem).
5
Unikaj ostrej jazdy zaraz po uruchomieniu zimnego silnika. Rozpocznij jazdę w delikatnym stylu pozwalając skrzyni na osiągnięcie właściwej temperatury pracy oraz prawidłowe rozprowadzenie oleju hydraulicznego, dopiero po jej rozgrzaniu możesz do woli korzystać z parametrów silnika. Pamiętaj jednak, że wszystkie bez wyjątku skrzynie automatyczne, niezależnie od marketingowych sloganów producentów, nie lubią dynamicznej, sportowej jazdy.

Komentarze

lukasusik
06:01 19.08.2012
Dobry komentarz! 9718
drogi zbysiu

nigdy nie holuj automatu !!!!!
laweta 300zł naprawa 9tysięcy
Zbysiu
19:56 12.05.2012
Dobry komentarz! 9567
Ten kto to napisał nigdy nie miał styczności z automatem, pełno tu błędów.

<<>>
W automacie by zmienić z D na P trzeba najpierw wcisnąć hamulec czyli zatrzymujesz się, z D zmieniasz na P zaciągasz ręczny, puszczasz hamulec i gasisz silnik.

<<>>
Jeśli stoisz i masz P to nie wolno trzymać auta na ręcznym tylko na hamulcu po wciśnięcia hamulca skrzynia częściowo się rozłącz a na ręcznym nie i w ten sposób się niszczy

<<>>
Jeśli skrzynia jest w trybie pracy P lub N to w tym momencie jest ona rozłączona z silnikiem czyli obroty ani moc nie jest na nią przekazywana. Wciskanie gazu jej nie uszkodzi.

<<>>
N jest jak luz w manualu służy to np. do holowania auta nie jakiegoś łagodnego przełączania.

R to nie postój tylko wsteczny.

gość
Dobry komentarz! 8321
Piszesz tak, jakbyś sam nigdy automatem nie jeździł.
Układ hamulcowy nie jest połączony ze skrzynią w żaden sposób, więc nie ma różnicy, czy samochód stoi na hamulcu nożnym, czy ręcznym. Ważne, że stoi. Skrzynia NIGDY nie jest ze skrzynią automatyczną całkowicie rozłączona. Nie wierzysz? Zatrzymaj auto, wrzuć N i wdepnij gaz do dechy. Potrzymaj kilkanaście sekund i szukaj nowej skrzyni.
N nie służy do holowania, bo automatów się nie holuje - maks to kilka kilometrów.

Ogólnie artykuł jest dobrze napisany, krótko i treściwie.
Mechanik
Dobry komentarz! 8072
Słyszałeś kiedyś coś o systemie start/stop(?), poza tym elektronika rozsprzęgla skrzynie biegów po wciśnięciu hamulca w każdym trybie 1,2,3,4,P,S,R (w N nie musi), dlatego można dawać gazu ile wlezie na P i N bo skrzynia jest rozsprzęglona.
249 osób które przekonałeś-
Sylwek
19:12 20.04.2017
Dobry komentarz! 2519
Nie pisz głupot w tym artykule bo jak ktoś zaciagnie reczny na D i potem puści hamulec nożny a potem dopiero P to auto szarpnie i bedzie muka jak ciasno.STOP ręczny potem P i dopiero zwalniamy nożny,doradca się znalazł.
piotr
20:35 01.10.2014
Dobry komentarz! 6950
Witam ja ostatnio miałem problem jak nie zaciągnołem ręcznego biegi ze zgrzytem.
kitt94
19:17 21.06.2014
Dobry komentarz! 7213
Cały czas jeżdżę automatami.
Parkowanie - nie można zaciągać ręcznego? Bzdura! Czasem wręcz trzeba. Na pewno koniecznym jest CAŁKOWITE zatrzymanie samochodu. Przełączamy na Park i cały czas trzymając hamulec nożny zaciągamy ręczny. Inaczej auto, które stoi na wzniesieniu stoczy się kawałek i później możemy mieć problem, aby wyrzucić z tego biegu. Wtedy potrzebna jest pomoc z zewnątrz - ktoś musi podepchnąć auto pod górkę - przerabiałem to na pierwszym aucie, autopsja.

Kolejna bzdura - nigdy nie wciskaj gazu na biegu N lub P. Co to ma do rzeczy? Wybuchnie? Jednorazowe wciśnięcie gazu nie zaszkodzi. W przypadku wielolitrowych, gaźnikowych V8 wręcz jest czasem konieczne aby na początku podtrzymać obroty. Ze skrzynią nie stanie się nic złego, dopóki nie piłujemy jej gazem non stop przez kilka minut, w przypadku biegu P śmiem twierdzić że możemy tak robić i cały dzień. Nie widzę natomiast sensu takiego zachowania. Natomiast niedozwolone jest pod żadnym pozorem zostawianie auta z automatem na długi czas z dźwignią w położeniu N i włączonym silnikiem, gdyż skrzynia się przegrzeje (spada ciśnienie). Auto ze skrzynią automatyczną można holować, ale tylko przez klika kilometrów, po czym trzeba zrobić postój i poczekać, aż skrzynia się schłodzi. I tak w kółko. Zalecana jest laweta lub motyl.

A co do komentarzy - jak to nie ma różnicy, na jakim hamulcu zmieniasz biegi!? To koniecznie musi być hamulec nożny! Sam fakt, że przy niepełnym wciśnięciu hamulca przełączenie biegu jest już dużo bardziej uciążliwe, wajcha chodzi z wyraźnym oporem, o czymś świadczy! Polecam pojeździć starymi automatami, zanim zacznie się wygadywać takie bzdury. Auto zgrzyta i zrywa od razu do przodu po takim zabiegu i nie jest to dla niej zdrowe, nie bez powodu piszą o tym od zarania w instrukcjach!

Ponadto - żadnych ostrych zrywów na starcie, to też zabija skrzynię - najpierw niech auto sobie chwilę popełza, a dopiero potem można wcisnać gaz do dechy, stopniowo.

Jak czytam co niektórzy wygadują nie dziwię się, że automaty są uważane za awaryjne. Aha - olej w automatach też sie zmienia. Koniecznie terminowo.

Twój komentarz