Jak promować firmę w Internecie?

Internet dostarcza wielu narzędzi ułatwiających pozyskiwanie klientów. Nigdy wcześniej firmy nie miały tylu możliwości bardzo taniego, lub wręcz bezpłatnego promowania swoich produktów i usług. W tym poradniku przedstawimy podstawowe narzędzia, dzięki którym skutecznie i niedrogo wypromujesz swoją firmę w Internecie.
1
Firmowa strona internetowa

Podstawowym narzędziem dla firmy chcącej skorzystać z możliwości jakich daje Internet jest strona internetowa. Da się osiągnąć pewne efekty nawet nie posiadając własnej strony internetowej, to jednak firmowy serwis jest bazą i punktem wyjścia do prowadzenia działań promocyjnych w sieci. Stronę internetową dla firmy można uruchomić niskim kosztem, ale nie można popadać w przesadę. Korzystanie z darmowego hostingu, czy oszczędzanie na własnej domenie to bardzo zły pomysł. Darmowe serwery i darmowe domeny to dobre miejsce na małe, amatorskie strony hobbystyczne i domowe. Jeżeli chcemy aby nasza firma była postrzegana jako przedsiębiorstwo poważne i profesjonalne to zainwestujmy we własną domenę .pl i solidne konto hostingowe. Nie są to duże koszty - rejestracja domeny może kosztować nawet tylko 10 zł (warto jednak sprawdzić też koszt jej późniejszego przedłużenia) a hosting w renomowanej firmie można mieć za 300 zł rocznie. Przed zakupem warto porównać oferty różnych dostawców. Dobrej jakości, stabilnie działający hosting w korzystnej cenie oferuje naszym zdaniem progreso (a z tego linka 1 miesiąc dostaniesz gratis).

Mając już hosting i własną domenę można zająć się przygotowywaniem strony. Firmy hostingowe często dostarczają własne kreatory i szablony stron, w ostateczności można z nich skorzystać. Lepszym rozwiązaniem będzie jednak przygotowanie własnego, dedykowanego serwisu. Jeżeli mamy ograniczony budżet warto aby strona była oparta na popularnym i powszechnie znanym systemie zarządzania treścią (CMS), dzięki czemu rozwoju strony i potrzebie wprowadzenia zmian nie będziemy skazani na usługi jednej firmy. Dlatego unikajmy własnych, małych systemów CMS oferowanych przez firmy tworzące strony.

Strona internetowa firmy powinna być łatwa w obsłudze i przejrzysta, musi zawierać dane adresowe firmy i godziny otwarcia. Należy szczegółowo opisać oferowane produkty i usługi. Przed uruchomieniem strony upewnij się, że prawidłowo się wyświetla w popularnych przeglądarkach internetowych (Firefox, Chrome, Internet Explorer). Przetestuj stronę na znajomych - poproś ich aby ją obejrzeli i spytaj czy są w stanie powiedzieć na jej podstawie czym się firma zajmuje i jak się z nią skontaktować.

Pamiętaj, aby zainstalować na stronie system statystyk, dzięki któremu będziesz wiedział ile osób odwiedza Twoją stronę, skąd na nią trafiają i co ich najbardziej interesuje. Popularny i darmowy system statystyk udostępnia Google, jest to Google Analytics.
2
Internetowe katalogi firm

Mając już gotową stronę internetową warto ją dodać do internetowych katalogów stron i firm. Katalogi stron którymi warto się zainteresować to Katalog Onet, Katalog Gwiazdor, Katalog WP. Nie warto natomiast marnować czasu na wszelkiego rodzaju tzw katalogi SEO, czyli katalogi tworzone nie z myślą o użytkownikach, a wyłącznie o pozycjonowaniu - nikt tam nie zagląda, a Google bardzo nisko ceni tego typu linki.

Jeśli chodzi o katalogi firm to raczej nie warto korzystać z dużych katalogów, gdzie wpisy kosztują setki złotych rocznie. Twoja firma szybko zginie w gąszczu innych, podobnych firm, eksponowani są ci, którzy płacą najwięcej. A nawet oni uzyskują w ten sposób bardzo mało klientów w porównaniu do wydatków, jaki na ten cel przeznaczają. Istnieją jednak katalog firm gdzie można zaprezentować się bezpłatnie: Katalog Biznesu, Bizeo, Odi. Istnieją również katalogi branżowe, przeznaczone dla firm o określonym profilu, przykładowo firmy produkcyjne mogą bezpłatnie prezentować swoją ofertę w portalu Polski Producent. Katalogi tego typu mają mniejszy ruch niż te największe, ale znajduje się w nich również wielokrotnie mniej firm, zatem efekt dla firm w nich obecnych może być nawet lepszy. A kosztów, poza kilkunastoma minutami poświęconymi na wypełnianie formularzy zgłoszeniowych, brak.
Reklama
3
Pozycjonowanie strony

Pozycjonowanie jest coraz modniejszą metodą promocji firm w internecie. Nie bez powodu - ruch pozyskany w ten sposób może być bardzo wartościowy, w końcu są to ludzie szukający dokładnie tego, co oferujemy. Przynajmniej takie jest założenie prawidłowego pozycjonowania. Ponadto pozycjonowanie jest relatywnie tanie, w porównaniu do reklam w prasie, radiu, nie wspominając o telewizji.

Niestety sytuacja nie jest tu tak jednoznaczna. Wyszukiwarka Google coraz lepiej sobie radzi ze zwalczaniem nieetycznych prób manipulacji swoimi wynikami wyszukiwania. Dlatego z góry należy zrezygnować ze wszelkich podejrzanych metod pozycjonowania, takich jak upychanie na stronie słów kluczowych, uczestnictwo w systemach wymiany linków czy wymiana linkami ze stronami nie powiązanymi tematycznie lub ze stronami niskiej jakości. Takie działania mogą przynieść dużo więcej szkody i pożytku, nasza strona można w efekcie ich stosowania nawet zupełnie zniknąć z wyników wyszukiwania.

Aktualnie najlepszą metodą pozyskiwania wartościowego ruchu z wyszukiwarek jest dodawanie na swoją stronę dużej ilości przydatnej dla potencjalnych klientów treści, mogą to być poradniki. Jeżeli do tego dodamy stronę do dobrych katalogów stron i firm, to ruch z wyszukiwarek powinien zacząć rosnąć. Można też wymienić się linkami z kilkoma innymi firmami, pod warunkiem że ich oferta jest powiązana tematycznie z naszą. Na przykład mając stronę klubu fitness możesz się wymienić linkami ze sklepem z suplementami i odżywkami dietetycznymi.
4
Społeczności internetowe

Jeżeli Twoja firma oferuje produkty lub usługi dla masowego odbiorcy to warto zaistnieć w portalach społecznościowych. Szczególnie wart uwagi jest Facebook. Założenie firmowej strony na Facebooku jest proste, darmowe i pozwala podtrzymywać kontakt ze swoimi klientami. Gdy założysz stronę na Facebooku to dodaj na swojej firmowej stronie internetowej widget, dzięki któremu odwiedzający Twoją stronę będą mogli "polubić" Twój fan page na Facebooku. Kod widgetu do wstawienia na stronę udostępnia Facebook. Na Facebookowej stronie możesz publikować informacje o akcjach promocyjnych, specjalne oferty, nowości.

Jeżeli natomiast Twoja firma oferuje produkty i usługi specjalistyczne to ze strony na Facebooku raczej nie będziesz miał pożytku.
5
Reklama w Internecie

Jeżeli wykorzystałeś możliwości opisane w poprzednich punktach i chcesz pozyskać jeszcze więcej klientów w Internecie i dysponujesz budżetem na ten cel to warto sprawdzić możliwości jakie daje reklama internetowa. Bardzo efektywnym narzędziem jest Google AdWords, czyli system reklamy kontekstowej. Dzięki AdWords Twoje reklamy będą wyświetlane ludziom zainteresowanych tematyką zbliżoną do Twojej oferty. Jeżeli chcesz zobaczyć AdWords w działaniu wpisz dowolną frazę (o komercyjnym znaczniu) w wyszukiwarce Google i obejrzyj reklamy wyświetlane nad wynikami wyszukiwania i po ich prawej stronie. Reklamy AdWords mogą być wyświetlane również poza wyszukiwarką Google, na stronach partnerskich. Najważniejsze zalety tego rodzaju reklamy to możliwość dokładnego ustalenia ile chcesz wydawać dziennie na reklamę (wystarczy nawet kilka złotych dziennie) oraz możliwość bardzo precyzyjnego dotarcia do ludzi szukających akurat tego, co masz do zaoferowania.

Swój system reklamy udostępnia również Facebook. Jest to zupełnie inny system niż AdWords, mimo że wizualnie prezentuje się podobnie. Reklama ta jest wyświetlana wyłącznie na Facebooku. Również masz możliwość precyzyjnego ustalenia wydatków i też możesz zacząć z bardzo niewielką kwotą. Nie jest to jednak reklama kontekstowa, a reklama dopasowywana do konkretnej grupy demograficznej. Możesz przykładowo zdecydować, że Twoja reklama będzie wyświetlana młodym mężczyznom, z wyższym wykształceniem, mieszkającym w dużych miastach w Polsce i którzy interesują się motocyklami. Jeżeli Twoje produkty i usługi mają ściśle określoną grupę docelową, to warto wypróbować możliwości reklamy na Facebooku.

Komentarze

Kasia
09:44 16.01.2017
Dobry komentarz! 3316
:)
Ala
21:00 13.12.2016
Dobry komentarz! 3417
:)

Twój komentarz